Betöltés...
Keresés

Blog

  • Címlap
    Címlap Itt találod az összes blogbejegyzést.
  • Kategóriák
    Kategóriák Megjeleníti a blogban található kategóriák listáját.
  • Címkék
    Címkék Cimkék listájának megjelenítése, melyek használatban vannak a naplóban.
  • Szerzők
    Szerzők Keress rá a kedvenc bloggeredre.
  • Csoportblogok
    Csoportblogok Találd meg kedvenc blog csoportodat.
  • Bejelentkezés
    Belépés Belépési űrlap

Kirakatok-üzletek megvilágítása

Beküldve - - - Speciális világítás
  • Betűméret: Nagyobb Kisebb
  • 1930 megjelenés
  • Nyomtatás

Üzletünk arculatának kialakítása során nagyon sok dolgot kell figyelembe vennünk. A külsőségek olyan fontos tényezők, amelyek akár a későbbi működést is befolyásolhatják. A jól kialakított imázs nélkülözhetetlen része a kirakat és az üzlet megjelenése, amelyben a világításnak is igen nagy szerepe van. Az SLV kínálatában olyan süllyeszthető lámpák, sín- és sodronyrendszerek, dekorációs világítások és LED sorok találhatóak, amelyekben rengeteg lehetőség rejlik.

A kirakat, mely mindent elárul

A kirakat az a tér, amit vásárlóink az utcáról, vagy a bevásárlóközpont folyosóiról először megpillantanak. A nézelődőből könnyen vásárló lehet, ha a kiállított termék elnyeri tetszését, vagy az ízléses arculat az üzletbe csalogatja.

rejtett kirakat világítás

A jó kirakat aktuális, tiszta, szépen megvilágított és változatos. A piszkos üveg, a húsvétig kint felejtett karácsonyi dekorációk és napszívta, kifakult termékek kiábrándító látványt nyújtanak. Berendezése, dekorálása bármennyire is annak tűnik, nem könnyű feladat. Míg a nagyobb, világmárkákat forgalmazó üzleteknél ezt adott esetben a cégen belül dolgozó hivatásos dekoratőrök, kirakatrendezők végzik, sokszor már jó előre összeállított koncepció alapján, addig a kisebb divat- és egyéb üzletekben többnyire a tulajdonos, vagy az alkalmazottak igyekeznek kreatív installációkat létrehozni.

Legyen szó akár egy nagy alapterületű üzletről egy bevásárlóközpontban, akár egy hangulatos kis butikról a sétálóutcán, kétféle kirakattípus létezik. Az egyik már kintről belátást enged az üzletbe; a másiknak pedig hátfala van, és a külső szemlélő csak az éppen aktuális dekorációt és kollekciót láthatja. A cél azonban ugyanaz mindkét megoldás esetén: kiemelni a környezetből, láttatni, érdeklődést kelteni, és persze vásárlókat vonzani.

Talán ez is az oka annak, hogy egy nagyobb kirakat általános megvilágítási szintje 1000 luxtól kezdődik, és e mellé jönnek még a kiemelő vagy hangulatfények. Hogy a dekoratőr feladatát vagy a saját munkánkat megkönnyítsük, érdemes állítható lámpatesteket választanunk, hiszen a kollekció és a dekoráció, a kirakat elrendezése időről időre változik, így a fényt könnyen a felmerülő igényekhez igazíthatjuk. A legjobb eredményt többek között mennyezetre szerelt spot-, sínrendszeres, vagy beépíthető lámpákkal érhetjük el, de hasznosak lehetnek az oldalfalba, vagy padlóba süllyesztett mélysugárzók is.

A fények beállítására az installáció elkészítését követően kerülhet sor, lehetőleg sötétedés után, így pontosabb képet kaphatunk, hogyan is látják majd a leendő vásárlók. Figyeljünk, hogy a fénnyel való kiemelés ne legyen zavaró a közlekedők számára, továbbá a város- és utcaképet tekintve is esztétikus látványt nyújtson! A stroboszkóp, vagy az UV csövek használata figyelemfelkeltő ugyan, de inkább negatív hatást vált ki az arra járókból és a közlekedést is zavarhatja. Ellenben a LED szalaggal történő megvilágítás lágy színeit mindig az adott kollekcióhoz illően választhatjuk ki. Ez a megoldás nem tolakodó, energiatakarékos és finom eleganciát sugall.

A képen szereplő kirakatok, egyszerűen, mégis esztétikusan vannak berendezve és megvilágítva. Jelen esetben is érvényes az örök szabály: A kevesebb néha több. Ez különösen igaz a lila háttérszínbe burkolt próbababák esetén. A kirakatvilágítás nem kidobott pénz. Ne sajnáljuk rá az időt és az energiát sem, mert nem ritka, hogy az ott látható termékek az üzlet nyitvatartási idején kívül tetszenek meg az arra járóknak, amiből rövidesen akár vásárlás is lehet.

 

Minőségi fények az üzlettérben

A jó üzletvilágítás jelentéktelennek tűnhet, de valójában fél siker, segítségével ugyanis könnyedén vásárlásra ösztönző környezetet hozhatunk létre. Hogy ezt milyen lámpatestekkel teremtjük meg, nagy mértékben függ az üzlet stílusától, méretétől, és elhelyezkedésétől, a felhasználni kívánt fényforrások energiatakarékosságától, élettartamától és még a forgalmazott termékek körétől, azok fényérzékenységétől is. Egy borszaküzletben egészen más jellegű világítás szükséges és megengedhető, mint például egy sportboltban. Az üzletek világítását – mivel alapvetően beltéri világításról van szó – a lakás világításához hasonlóan három csoportra, általános, kiemelő és kiegészítő világításra oszthatjuk.

általános megvilágítás

Az általános világítás kialakítása során figyeljünk arra, hogy a nyitvatartás napi 8-10-12 óra is lehet, így évente akár több ezer órára kell fénybe borítani az üzlethelyiséget. Válasszunk ezért szórt fényű, lehetőleg gazdaságos üzemeltetésű, energiatakarékos és minimális karbantartást igénylő lámpatesteket, fényforrásokat. Általános üzletvilágításra alkalmasak a nagy teljesítményű, hosszú élettartamú fémhalogén lámpák, a fénycsövek, a kompakt fénycsövek, a beépíthető spotlámpák és LED-ek. Ha jól választunk, a befektetés megtérülhet.

A mennyezetbe, vagy oldalfalba süllyeszthető fémhalogén lámpák (HQI-TS DL 150 SLV - beépíthető lámpa - Big White 150931) kis hőtermeléssel, nagy fényhatással és hosszú élettartammal rendelkeznek, ennek köszönhetően költséghatékonyak és képesek komolyabb alapterületű üzleteket is megvilágítani. A hagyományos mellett állítható kivitelben is megvásárolhatóak, így pedig még a fényirány is változtatható.
A hagyományos (E14, E27) foglalatú lámpatestek használhatóak kompakt fénycsövekkel is, amelyeket ma már nagy formagazdagság és színhőmérséklet-választék jellemez. Energiatakarékosak és alacsony hőtermelésűek, ezen felül a célnak megfelelő szórt fényt eredményeznek.

Mindig vegyük figyelembe a választott fényforrások színhőmérsékletét, hogy vásárlóink a valós színekben láthassák a termékeket. Kellemetlen a kérdés, amikor a vásárlóink sorra kérdezik meg: „Kivihetném ezt a terméket a bejárat elé?” Nos, igen, ebből arra következtetünk, hogy a megvilágítással, színhelyességgel problémák lehetnek üzletünkben.

célzott fények

A kiemelő világítás az árura irányul, amelyet erős koncentrált fénnyel hangsúlyoz ki. Fontos, hogy az e célra választott lámpatestek nagymértékben állíthatóak, vagy mobilak legyenek. Hosszabb termékfalakon vagy polcrendszeren bemutatott áruk esetén jól használhatóak a sínrendszeres spotlámpák. Távolságuk, dőlésszögük és fényirányuk is állítható, így fényüket egyszerűen a fali árutartókra irányíthatjuk, de ugyancsak alkalmasak a körállványok és gondolák megvilágítására is.

Olyan üzletben, ahol szezonról szezonra nagyobb átalakítások történnek, vagy a márka logója hangsúlyos, nagyon jó szolgálatot tesznek a különböző display lámpák, amelyeket satus felfogatással könnyedén rögzíthetünk a paravánok felső széleire. A kiemelő világításra tervezett lámpatestek erős fényt bocsátanak ki, ezért figyeljünk a beállításukra, ne vakítsanak, mert zavaróak lehetnek a vásárlóknak, és a napi több órát az üzletben töltő alkalmazottaknak egyaránt.

Beépített vagy egymás alá helyezett polcok esetén gyakori probléma az árnyékvetés, amit a polcok aljába építhető, lefelé világító spotlámpákkal, vagy áttetsző anyagból készült polcrendszer használatával küszöbölhetünk ki. Ugyanezt a problémát orvosolhatjuk üveg, vagy opálplexi hátfallal, amelyet hátulról világítunk meg. Ezzel a megoldással nem csak kiemelő világítást teremtünk, de az üzlet berendezésének színvonalát is emeljük.

Érdemes különös figyelmet szentelnünk a próbafülke felszereltségére is, hiszen itt dől el, hogy az árut megvásárolják-e, vagy visszaakaszthatjuk a helyére. A torz tükör és a rossz megvilágítás együttese olyan látványt eredményez, amely semmiképp nem ösztönöz vásárlásra.

Néhány terméket óvni kell az UV sugárzástól, amelynek forrása a természetes, vagy mesterséges fény. Megvilágításukra ezért kiemelt figyelmet kell fordítani. A különböző világítástechnikai eszközök ma már minőségi LED fényforrásokkal is megvásárolhatóak, amelyek nem csak energiatakarékosak, de élettartamuk is hosszabb, mint halogén társaiknak. A LED-nek nincsen UV kibocsátása, így a fényérzékeny anyagok kifakulása is megelőzhető használatukkal.

rejtett fények led szalagok segítségével

Bizonyos márkák életérzést fejeznek ki, amelyet már az üzlet arculatának kialakításában is érvényre juttatnak. Egy trendi farmerüzletben, ahol a lazaság és a fiatalos lendület dominál, esetleg vakolatlan téglafal is fellelhető. A nyers tégla kiegészítő világításaként egy stílusos, fémes hatású függeszték tökéletes választás. Ellenben egy kifinomult ékszerüzletben, ahol már inkább a lágyság és elegancia érvényesül, egy semleges színű, de különleges formájú Cocoon lámpatest, vagy egy csillogó kristály csillár lehet megfelelő.

Amennyiben nem a stílus kihangsúlyozása, erősítése a cél és lehetőségünk van rá, LED szalagokkal letisztult és hangulatos vonalfényeket teremthetünk, amelyek végigvezetik a vásárlók tekintetét a körülöttük levő területen. Mint az üzletvilágítás minden területén, itt is találjuk meg az arany középutat, vagy kérjük szakértők segítségét.

 

 

Blog bejegyzés értékelése: